Dimensiunea contează: de ce instituţiile de învăţământ trebuie să ia în serios dimensiunea ecranelor

Proiectoarele şi revoluţia ecranelor mari

Dimensiunea contează: de ce instituţiile de învăţământ trebuie să ia în serios dimensiunea ecranelor

Tehnologiile de comunicare vizuală, precum proiectoarele şi monitoarele cu ecran plat, revoluţionează modul în care educaţia este realizată în şcoli şi universităţi, datorită modului în care informaţiile sunt reţinute de studenţii din prezent. Conform Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii, 80% dintre materialele educaţionale sunt reţinute prin mijloace vizuale şi 90% prin lecţii interactive, în comparaţie cu cele 25% reţinute prin predare orală unidirecţională. Modurile tradiţionale de predare au o pondere tot mai mică şi mijloacele digitale sunt din ce în ce mai utilizate (se petrece tot mai mult timp la interior, urmărind ecrane), lucru care afectează vederea oamenilor. De fapt, numărul cazurilor de miopie a crescut dramatic, afectând jumătate din adulţii tineri din Europa – dublu în comparaţie cu numărul de acum 50 de ani.

Cu toate acestea, în pofida legăturii recunoscute dintre cele două, şcolilor din prezent le lipseşte o componentă esenţială când vine vorba de utilizarea adecvată a ecranelor.

Există două opţiuni pentru predarea cu ajutorul ecranelor în şcoli: monitoare cu ecran plat şi proiectoare. Deşi un număr din ce în ce mai mare de şcoli încep să implementeze monitoare cu ecran plat, din cauza percepţiei pieţei conform căreia acestea sunt mai benefice, de fapt, cercetările arată că 58% dintre studenţi nu pot citi pe un monitor cu ecran plat de 70 inci. Prin urmare, factorii de decizie din educaţie ar trebui să ia în considerare în principal proiectoarele. Adevărul este că proiectoarele reprezintă o opţiune mult mai responsabilă şi mai flexibilă. Totuşi, în pofida creşterii aşteptate a pieţei globale de proiectoare interactive la un CAGR de aproximativ 27% în intervalul 2016-2020, încă nu există o legislaţie în acest sens la nivelul întregii Europe. În schimb, instituţiile de învăţământ se bazează pe îndrumări acceptate la scară largă cu privire la modul în care această tehnologie ar trebui utilizată în mod corect în sălile de clasă.

Proiectoarele din prezent sunt incredibil de avansate, beneficiind nu numai de o calitate superioară şi de o luminozitate înaltă pe culoare, dar şi de capacităţi de conectare care permit interacţiunea de tip BYOD, de tehnologii interactive tactile şi de detecţie şi de capacitate de proiecţie fără distorsionări. În plus, sunt mai portabile şi ocupă mai puţin spaţiu atunci când nu sunt utilizate, iar ecranul poate fi ascuns. Totuşi, în pofida beneficiilor, există încă riscuri posibile – pentru ambele tehnologii – dacă standardele pentru dimensiunea încăperii, numărul de persoane dintr-o sală de clasă şi dimensiunea ecranului nu sunt implementat în mod adecvat. Este absolut necesar ca factorii de decizie din tehnologie să implementeze o strategie bine gândită atunci când analizează cerinţele privind sălile de clasă, pentru a achiziţiona tehnologie adecvată.

Pentru că este lider pe piaţa de proiectoare de 13 ani şi pentru că lucrează îndeaproape cu o serie de şcoli şi instituţii de instruire, Epson cunoaşte modul în care informaţiile şi imaginile proiectate afectează rezultatele educaţiei. Ca parte din eforturile noastre de CSR, Epson împinge constant limitele pentru a se asigura că produsele noastre satisfac cu adevărat nevoile utilizatorilor. Recunoaştem că există necesitatea de a primi recomandări clare şi de a colabora cu parteneri pentru a asigura dimensiunea corectă de ecran, astfel încât conţinutul să nu fie redat la dimensiuni prea mici, să fie de calitate superioară şi să fie vizibil în mod clar, luând în considerare distanţa de vizualizare faţă de ecran şi oferind tuturor oportunitatea de a interacţiona şi de a împărtăşi informaţii. Metodele de studiu din prezent nu mai implică doar o singură persoană care realizează o prezentare în faţa unui grup de studenţi. În schimb, studenţii prezintă informaţii altor studenţi şi utilizează ecrane pentru a colabora în cadrul unui grup mai mare. Prin urmare, sălile de clasă necesită un proces de planificare pentru a facilita integrarea adecvată a tehnologiei.

În pofida faptului că nu există o legislaţie generală în vigoare, există în prezent câteva practici îndrumătoare care ar trebui respectate pentru a permite un impact minim asupra capacităţii de studiu şi asupra vederii studenţilor.

Conform îndrumărilor Universităţii South Wales din raportul intitulat Îndrumări pentru audio-vizual şi spaţiile de studiu, partea de jos a ecranului trebuie să nu se afle mai jos de 1,2 m faţă de podea. Distanţa minimă dintre primul rând şi ecran trebuie să fie de două ori înălţimea ecranului. Lăţimea minimă a ecranului trebuie să fie aceeaşi cu distanţa dintre cel mai apropiat privitor şi ecran. Unghiul maxim de vizualizare pe orizontală şi verticală este de 45 de grade, respectiv 30 de grade.

Mai mult, există îndrumări şi pentru tipul de informaţii vizualizate în sălile de clasă. Regula 4-6-8 acceptată la scară largă se bazează pe recomandărilor instituţiilor de cercetare şi reglementare şi prevede că se recomandă ca participantul cel mai îndepărtat de ecran din încăpere să se aşeze la o distanţă de 4-6-8 ori mai mare decât înălţime ecranului, în funcţie de activitate. Pentru „Vizualizarea pasivă” (de ex. vizualizarea de materiale video) poate să fie aşezat cel mai departe, urmată de „vizualizarea detaliată” (de ex. citirea generală a prezentărilor) şi de „vizualizarea prin inspectare” (de ex. text mic şi conţinut de foi de calcul), pentru care cel mai îndepărtat participant nu se poate afla la o distanţă mai mare de patru ori faţă de înălţimea verticală a ecranului.

Conform raportului Smart Cube, numeroşi factori sunt luaţi în calcul atunci când se evaluează dimensiunea ecranului, inclusiv înălţimea tavanului, lungimea şi lăţimea încăperii, numărul de persoane din încăpere şi bugetul disponibil. În mod clar, acest lucru afectează opţiunile atunci când se alege între monitoare cu ecran plat şi proiectoare. Şi, deşi nu există standarde universal acceptate pentru dimensiunea ecranului, ci doar îndrumări, nu se poate disputa faptul că: cu cât ecranul este mai mare, cu atât informaţiile sunt reţinute şi înţelese mai bine de audienţă. În consecinţă, sectorul educaţional, pentru a permite un potenţial de studiu maxim şi un impact minim asupra sănătăţii, ar trebui să aleagă mai des proiectoarele în defavoarea monitoarelor cu ecran plat. 

Este clar că, atunci când vine vorba de ecrane de proiector, dimensiunea chiar contează.

Pentru mai multe informaţii, vizitaţi: www.epson.ro/education

1  Organizaţia Mondială a Sănătăţii (OMS)

2 Nature.com 2015

3Epson whitepaper

4 TechNavio, 2016

5The Smart Cube, Afişaje digitale Epson: Dimensiunea de afişare în raport cu distanţa,12 august 2016