Cum va schimba tehnologia locurile de muncă?

Cercetările arată că angajaţii europeni se aşteaptă ca tehnologia să le facă munca mai puţin stresantă, mai flexibilă şi mai creativă – sunt aceştia pregătiţi?

Cum va schimba tehnologia locurile de muncă?

În cadrul companiei Epson, suntem nerăbdători să explorăm impactul pe care transformările tehnologice îl au asupra mediului de lucru. Cu ajutorul noii cercetări, amploarea impactului devine clară. În primul blog din această serie, „Cum va schimba tehnologia companiile?”am explorat modul în care angajaţii europeni se aşteaptă să se schimbe companiile în următorul deceniu şi modul în care ar trebui să se pregătească acestea.                                                               

În acest articol, vom continua să explorăm impactul acestor schimbări asupra angajaţilor şi asupra rolurilor lor zilnice.

Este evident că impactul tehnologic este luat în considerare de angajaţii europeni.  Aproape jumătate (48%) cred că tehnologia va afecta direct rolul lor în mediul de lucru, iar 6 la sută afirmă chiar că rolurile lor individuale nu va mai exista peste un deceniu.

Sentimentul se bazează pe o serie de avertismente globale. Într-un raport din 2016, Forumul Economic Mondial a estimat că pierderea netă de locuri de muncă în defavoarea automatizării robotizate ar putea atinge cifra de 5,1 milioane în 15 economii de top la nivel mondial până în 2021 1. Aşadar, sunt angajaţii îndreptăţiţi să fie îngrijoraţi?

Roluri eficiente

Dacă dorim să evităm capcana imaginării tehnologiei ca o simplă ameninţare pentru locurile de muncă, trebuie să profităm de oportunităţile pe care le creează, după cum arată cercetarea noastră. În pofida afirmaţiilor negative care evidenţiază pierderea locurilor de muncă, angajaţii rămân optimişti în ceea ce priveşte modul în care se vor dezvolta rolurile lor. O treime dintre angajaţii europeni cred că rolurile lor vor deveni mai eficiente în urma implementării tehnologiei şi că vor deveni mai productivi, mai exacţi şi mai analitici, cei din producţie şi retail fiind de acord că eficienţa sporită va oferi cele mai mari beneficii.

Însă nu se aşteaptă să evolueze doar eficienţa operaţiunilor noastre, ci şi natura acestora.  De exemplu, 21 la sută dintre angajaţi cred că transformarea tehnologică va creşte creativitatea rolurilor lor.

Comunicarea într-un mediu de lucru în schimbare

Mediile noastre de lucru se vor schimba în egală măsură. Aproape jumătate dintre respondenţi cred că mediile de lucru vor fi mai bine monitorizate şi controlate, însă va creşte şi flexibilitatea, 38 la sută dintre respondenţi crezând că tehnologia va duce la ore de lucru mai flexibile. La polul opus, doar 19 la sută cred că munca lor va deveni mai obositoare şi mai solicitantă, evidenţiind o tendinţă aşteptată către un echilibru mai bun între muncă şi viaţa privată.

Comunicarea impactului acestei transformări a mediului de lucru va fi esenţială. Doar 62 la sută dintre angajaţi cred în prezent că organizaţiile lor comunică bine sau excelent informaţiile cu privire la impactul schimbărilor tehnologice. Acest procent scade la numai 57 la sută în ce priveşte comunicarea schimbărilor legate de rolurile specifice. Mai mult, doar 54 la sută dintre respondenţi au spus că organizaţiile lor se comportă bine sau excelent în cazul implicării angajaţilor afectaţi în procesul decizional. Astfel că rămân doar aproape jumătate dintre companii care nu reuşesc să comunice în mod adecvat informaţii cu privire la impactul schimbărilor tehnologice cheie.

Pregătirea este esenţială

Dacă organizaţiile doresc să se poziţioneze pentru a profita de transformarea tehnologică, angajaţii trebuie să fie pregătiţi. Doar 65 la sută dintre respondenţi cred că organizaţia lor este bună sau excelentă în ceea ce priveşte instruirea angajaţilor pentru a utiliza tehnologia şi doar 47 la sută cred că organizaţia lor este bună în ceea ce priveşte reorientarea profesională a angajaţilor care pot deveni inutili.

Într-un mediu în care 60 la sută dintre angajaţii europeni cred că organizaţiile lor sunt bune sau excelente în ceea ce priveşte recrutarea de noi angajaţi, cercetarea noastră dezvăluie un viitor posibil, în care aptitudinile sunt dobândite şi nu dezvoltate. Într-un mediu care se schimbă rapid, sprijinirea angajaţilor pentru a se adapta în timp ce se recrutează noi oameni poate fi esenţială.

Doriţi mai multe informaţii?

Raportul complet conţine toate perspectivele, puteţi să îl descărcaţi de aici